Goed openbaar vervoer en voorzieningen, sociale cohesie en leefbaarheid en groen, milieu en geluidsoverlast
- Goed openbaar vervoer én voorzieningen ook juist in de kleine dorpskernen omdat bereikbaarheid voor iedereen ongeacht leeftijd toegankelijk zou moeten zijn en niet alleen voor de mensen met een auto. En om de leegloop in dorpen tegen te gaan zouden de slager, bakker, basisscholen niet moeten verdwijnen maar juist blijven. Dit vergt wel een gedrags- en mentaliteitsverandering van zowel de burger, als overheid als mkb.
- Sociale cohesie en social leefbaarheid: vroeger kon je het touwtje uit de brievenbus laten hangen, of de buurvrouw vragen om een oogje op de kinderen te houden tijdens een boodschap, nu verhard de samenleving in rap tempo en dat kan zo niet doorgaan. Maar ook het gevoel van veiligheid in de eigen woning en op straat draagt bij aan het gevoel van sociale leefbaarheid.
- Groen, milieu, lucht- en geluidsoverlast: met name in de grote stad verdwijnt het groen voor stenen. Wanneer je kijkt naar steden als Valencia, Barcelona etc. dan zie je dat de meeste grote steden de natuur ondergeschikt hebben gemaakt. Terwijl onderzoek duidelijk heeft aangewezen dat grote gebieden met groen in een stad het gevoel van leefbaarheid vergroten. Daarnaast ligt rotterdam tussen 4 snelwegen waardoor dit de stad is met de meeste lucht- en geluidsoverlast. Het aantal kinderen maar ook volwassenen met luchtweg problemen is nergens zo hoog als tussen Rotterdam en de Europoort. Om nog maar niet te spreken over de geluidshinder die van deze snelwegen wordt ervaren. Mensen komen niet echt tot rust en dit vermindert de kwaliteit van leven maar tast ook de gezondheid aan van veel mensen. En al die snelwegen en industrie zijn funest voor het milieu en groen hier in de regio.